jako mi je žao čuti kad kod se nešta pokvari ili polomi u motoru. to je srce minija.
kako bi se utvrdio razlog potrebno je znati parametre motora:
- koja bregasta?
- koji distributor imaš i na koliko stepeni funkcioniše....
- na koliko je štelovano paljenje?
- koja kompresija
- koji karburator i koja igla?
- sve prerade motora itd.
inače ovaj post je idealna prilika da ponovo iznesem ono što pričam mnogima kad diraju motor a kao da me ne razumu kad im govorim na šta trebaju da budu pažljivi. biču direktan i molim bez zamere.
ako se sečaš nije bilo dugo nazad kad smo pričali da prilikom menjanja bregaste obavezno je potrebno je naštelovati jer inače nema pravih performansa i štetno je po motoru. bilo je to na Tari ako se sečaš i nikako se nisam mogao slagati sa tvojom bregastom, pogotovo jer tako jaka zahteva puno stvari da je kompatibilna sa motorom. prvo je potrebno imati glavu koja je sposobna nuditi dovoljan pretok. druga primedba je bila da glava zahteva obradu grla i ne samo kanala. za tvoju bregastu bi bili čak i poželjni veči ventili ali to je mukotrpan rad. kao drugo treba je znati kompresiju i takva bregasta nikako nemože funkiconirati sa distributorom koji je std. pa makar bio za 1,3 motor. i jedna od najbitnijih točki je tu igla u karburaturu!!!! nema baš recepta koja je prava. svaki motor je specifičan za sebe i zahteva adekvatnu iglu. to ako majstor podesi CO i leru još neznači da je ispravno izgaranje u svim obrtljajima motora i pod različitim opterečenjima. sva štelovanja po osečaju kod takvog motora odpadaju jer posledice su poznate.
inače menjanje bregaste neznači samo staru napolje, novu unutra.
večina ljudi a i mehaničara nikada nije čula za podešavanje lanca niti zna da je moguče. to je moguče takozvanim offset keys ili podešavajučim lancem, što je meni najdraži način.
to je nužno kako bi timing bregaste bio pravi kako bi bilo paljenje na mestu!
npr. zadnja bregasta koju sam menjao na injection miniju - 274 od Kenta je zahtevala je ako se ne varam čak 14 stepeni promjene. na turbo miniju bregasta phase II od pipercrossa zapravo nekada avonbara zahteva 8 stepeni itd.....
isto tako bregasta koju si ti imao zahteva štelovanja inače zbog detonacije u nepravo vreme dođe do uništavanja klipova, pucanja prstenova itd...
stari majstori u vreme kada nije bilo lako doči do lanca za štelovanje oni su pokušavali tako, da su npr. preskočili za jedan zub kako bi se približili idealnom paljenju.... ali od oka rešenje baš nije idealno.
u svakom slučaju čim se u motoru menja neka stvar koja nema tvorničke specifikacije obično zahteva usklađivanje ostalih komponenti, pa makar se to nanosi samo skok iz običnog filtera za vazduh na K&N filter.