BMW automobil nikako nije "varijanta" Minija.
Jednostavno, ne postoji nikakav kontinuitet. Za 40 godina koliko se proizvodio, Mini se menjao tako da je na kraju završio sa injection motorom, airbagovima itd. - to jeste bila moderna verzuja Minija. Novi MINI nije zadržao apsolutno ništa od Minija, osim imena.
Neko će sigurno biti metodičniji od mene i nabrojati zbog čega je sve Mini u svoje vreme bio revolucionaran, zbog čega je i danas jedinstven, i zbog čega ima dušu za razliku od svih modernih automobila.
nazalost si me naterao da pomislim na primer juga, koji se proizvodio do 2009. a bio je namenjen za trziste 70ih. poslednjih 20ak godina starog minija je primer najstrasnijeg muzenja nekog modela, a svi znamo kakav je kvalitet bio 90ih. ne smem ni da pomislim kako bi se s roverovim modelom zavrsilo da se nekim slucajem pojavio.
Iz aviona je jasno da je MINI napravljen da bi se zaradilo na poluvekovnom brendu, i da u tom automobilu nema ničeg inovativnog. Žalosno je što se odavno ne prave originalni automobili koji će jednog dana biti klasici, nego se dizajn svodi na povećanje gabarita i agresivnosti, uz povremene izlete u retro - kad ponestane inspiracije, iskopira se poznati dizajn.
jeste zalosno sto nova kola lice kao jaje jajetu, zato je uvek lepo videti mini na ulici
da li se mini 1959. godine prodavao za dzabe? da li ga je kraljica provozala da bi umanjila cenu i prodaju? da li je, na kraju krajeva, mini bio jeftin auto? krajem 60s vec se stvara kult, a cena cooper s-a je bila daleko od pristupacne i za engleske uslove. u SFRJ je fica bio narodni auto, a mini svakako ne. moj prijatelj se u to vreme druzio s kuletom acimovicem koji je medju prvima imao cooper s u beogradu. i tada je to u nekom rangu pristupacnosti bilo kao i cooper s danas. i vec tada je imao 1001 gedzet koji se mogao promeniti, customizirati, podesiti po volji. tradicija koju je i bmw odrzao, i na kojoj ima lepu zaradu, i koja je retkost u danasnjem auto svetu.
hajde da pogledamo kako se zaradilo na mini brendu. tako sto se napravila potpuno nova platforma, u engleskoj fabrici, sa maksimalnim obracanjem paznje da se uz prilagodjavanje danasnjem vremenu odrzi i duh vozila. cak ni motor nije koriscen iz postojeceg bmw asortimana vec je zajedno s roverovim i krajslerovim inzenjerima stvoren potpuno novi. povecanje gabarita je jasno istaknuto kao, izmedju ostalog i posledica neophodnih bezbednosnih mera.
slican primer se vidi recimo u jaguaru i novim indijskim vlasnicima. po najnovijim recenzijama, XF se navodi kao nesto najbolje u poslednjih 15ak godina, i model koji uliva nadu u engleski brend. da li i njega treba mrzeti jer je "indijski", a voleti samo npr. e-type? ili navoditi za primer kako pravi ljubitelji vole samo e-type, dok ostali moderni fenseri ni ne znaju sta jaguar zapravo znaci vec im se dopada ovaj novi, sto ih podseca na malo skuplju mazdu?
Kod nas, ipak, nije teško primetiti razliku.
Prosečni vlasnik Minija je svog ljubimca kupio za 500e svojih para, pa je onda maštao kako želi da ga sredi, trošio 200 po 200 evra, ili ga rastavio pa čeka bolja vremena da ga sklopi... On zna koje muke mu muči motor, gde je truo, gde prokišnjava, kako se druka kvačilo i kako se menja alternator. Naravno, može 10 sati bez prekida da priča gde je nabavio koji deo i kako ga je koji majstor zavrnuo i još 20 sati o tome kako tačno zamišlja svog idealnog Minija.
na ovo sam mislio kada sam pomenuo elitizam vlasnika oldtajmera. sto je, naravno sasvim normalno, ali da li samo poznavaoci mehanike treba da voze aute? ja bih voleo da imam starog minija, ali je jasno da ga ne mogu koristiti kao svakodnevni auto. sve dalje iziskuje posvecenost za koju imam zelju, ali trenutno ne i mogucnosti i vreme. uopste, porediti vlasnike oldtajmera i vlasnike automobila se moze posmatrati kao mesanje baba i zaba, jer oldtajmer je nesto sto sluzi kao hobi, kolekcionarstvo, strast.. a auto, pa cak i mini
ima i one tradicionalne namene. kupac minija 60ih i 70ih godina nije morao bude mehanicar, a imao je auto prepoznatljive klase. isto tako danasnji kupac minija moze da bude i neko kome samo treba mali, zgodan, gradski auto, ili neko ko voli bas taj model, ili mu je drago sto moze da vozi auto koji je vozio i voleo pre 30 godina, a prestao je da se proizvodi.
Prosečni vlasnik MINI-a je nekako dobio (da se ne izrazimo drugačije) 20 000 evra, kupio je neki simpatični auto koji je viđao po gradu i vozi ga uz pomoć kompjutera. Nikad u životu nije umastio prste garavim uljem, jer se njegov auto održava kao i svi ostali - neki čovek utakne kabl u motor i kaže koliko para treba. Ne mašta o novim branicima nego o crnom džipu ili nekoj novoj modi na 4 točka.
a vlasnici mercedesa su romi gasterbajteri, bmw-a krimosi i dizelasi, nemci su nacisti, a jevreji skrtice?
fefe, hvala na gostoprimstvu
moram priznati da sam video plakat na vece pred skup, ali su mi zapala za oko 2 `retro minija` pa sam mislio samo da svratim turisticki ispred skupstine. i mozda osetio zal za nekim desavanjem poput silverstonea, jer tamo je ipak bilo mnogo mini ljubitelja svih godista.
kod nas ima svega, i ljudi koji obozavaju novog minija jer je mini, i onih sto ga voze jer je zajeban i brz, i onih sto su deca prebogatih i nemaju pravi odnos.. kao i svuda verovatno.
ja sam upoznao ljude koji obozavaju svoje nove minije, uglavnom su u ranim 30s godinama, a mozda bi se i pojavljivali kad bi bilo nekih organizovanih skupova gde bi se jasno dalo do znanja da je to all-mini skup.
sto se ablendovanja tice, ima vec toliko minija po beogradu da nema poente svakom mahati, ali recimo kad vidim slicnog mom, makar smesak je obavezan. ako vidis negde zutog One, sa extra parom farova za maglu, ti mahni slobodno..