OD ponedeljka, vozači u Srbiji će morati da u svom automobilu imaju i novi komplet prve pomoći u skladu sa Pravilnikom o obaveznoj opremi koji je, shodno novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja stupio na snagu 19. septembra 2010.
Vozačima je bilo ostavljeno godinu dana da nabave nove komplete. Iako se ovom propisu najviše raduju proizvođači paketa prve pomoći, treba istaći da je ovaj deo opreme svuda u svetu, ipak, nešto što se podrazumeva.
S obzirom na to da je u 2010. godini registrovano 1.567.113 automobila, računica pokazuje da će vozače u našoj zemlji ispunjavanje ove odredbe koštati oko 3.134.226.00 dinara ili oko 31 milion evra! Ako se ovoj brojci dodaju i autobusi, kamioni, ali i motocikli, postaje jasnije zašto je proteklih meseci vođen „pravi rat“ među proizvođačima kompleta opreme.
Jedni druge su optuživali za „neispravnost“, zatrpavali su javnost saopštenjima kako su samo oni „pravi“, da bi se na kraju iskristalisalo čak sedam proizvođača: „Karan Co“, „Galenika“, „MBS Tehno“, „Mediteks“, „Tosama“, „Evropa lek“ i „Altios“. Postoje dve vrste prve pomoći - „tip A“ za motocikle i „tip B“ za automobile, a cene su poslednjih meseci, ipak, „kliznule“ naniže, pa kompleti koštaju od 1.400 do 2.500 dinara.
- Ukoliko u vozilu nema odgovarajućeg kompleta prve pomoći vozač će biti kažnjen sa 5.000 dinara plus još 5.000 za vlasnika vozila ukoliko on nije upravljao vozilom. Za pravno lice, koje je vlasnik vozila, kazna je od 60 do čak 600.000 dinara - kaže Damir Okanović, iz Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja.
Policija je već najavila da će pojačati kontrolu saobraćaja, da neće biti nikakvog tolerisanja za nesavesne vozače koji u svom vozilu ne poseduju odgovarajući komplet.
Iako je po novom Zakonu o saobraćaju koji je „na snazi“ skoro dve godine, predviđen novi sistem obuke vozača sa obaveznom obukom iz prve pomoći (član 241), još nisu doneti svi potrebni pravilnici o novom ustrojstvu auto-škola i načina polaganja vozačkog ispita. Vozači u Srbiji treba da znaju i da „ne važe“ kompleti prve pomoći koje dobijaju prilikom kupovine stranih automobila bez obzira na „zvučnu marku“. Jednostavno, važi samo onaj komplet koji je u skladu sa važećim domaćim standardom. Dozvoljena je zamena potrošenog materijala (sadržaja) kompleta, ali takođe samo standardizovanim proizvodima.
- Uskoro ćemo pustiti u maloprodaju sastojke iz kompleta prve pomoći - kaže Milenko Stanković, vlasnik kompanije MBS, jedinog srpskog proizvođača materijala za komplete prve pomoći. - Rok važenja je pet godina, pa kada tako posmatrate izdatak za komplet je u suštini veoma mali.